ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГIЧНИЙ СЕМIНАР
для педагогів
«Тайм-менеджмент як засіб врегулювання психофізичного стану педагога».
Тема сьогоднiшньої зустрiчi дуже цiкава
й актуальна для кожного з нас.
Як можна управляти часом? Хіба можна його сповільнити, зупинити чи
пришвидшити? Час – це щось постійне,
що завжди було, є і буде. Він минає і
щоб ми не робили, доба буде містити 24 години, година – 60 хвилин, хвилина – 60
секунд. І тут як не крути, які курси по time management не закінчуй, які книжки
не читай – ми нічого не вдіємо. Але, якщо ми не можемо управляти часом, давайте
подумаємо, що ми можемо зробити для того, щоб вмістити всі наші справи в добу,
як підвищити нашу ефективність, як встигати виконувати все заплановане і мати
час на відпочинок? Це і є основні завдання, які покладені на тайм-менеджмент.
Чи знайома вам така ситуація?
Прийшов зранку на роботу: кава зі співробітниками,
перевірив пошту, зайшов на аккаунти в соціальних мережах, подзвонив телефон,
зайшов співробітник за порадою, інший попросив допомогти, почитав новини в
Інтернеті, обід, кава-чай, свої справи навалились, почав робити одне, сказали
робити інше, кидаєш попереднє, робиш друге, коли доробив повертаєшся до
першого, забув на чому закінчив, зайшов співробітник, соціальні мережі, пошта і
все… Робочий день закінчився, можна підбити підсумки: Втомлений шалено; Роботи
море (з кожним днем недоробки накопичуються) ; Нічого не зроблено ( нічого не
встигаєш); Єдине бажання додому, телевізор і ліжко. А завтра? А завтра знов все по-новому.
Наше життя складається з років, рік – з місяців,
місяць з тижнів, а тиждень з днів. Отже,
якщо ми хочемо змінити наше життя – нам треба змінити всього-на-всього наш
день! Один однісінькій день.
Хоча для декого такий спосіб проведення робочого дня
цілком прийнятний, як то кажуть «солдат спить – служба йде», тобто головне що є
робота, дні так проходять – зарплата платиться, багатьом це підходить. Ніхто не
каже, що від цього всього необхідно відмовлятись, але нам необхідна оптимізація
нашої роботи та дисципліна. Тому, якщо це все впорядкувати – вивільниться море
часу. Пропишіть собі чіткий розпорядок дня,розпишіть все щохвилинно. Привчіть,
щоб Вас не турбували по дрібницях. Кожного дня виділіть собі від 30-ти хвилин
до години на форс-мажорні ситуації, Вам не обов’язково треба буде їх
використовувати, але якщо б щось трапилось, воно не зможе Вас вибити з колії –
адже Ви будете готові до цього. Бо коли в нас кожна хвилинка буде прописана
згідно плану, і не дай Бог, щось піде не так, це буде «зсув» всього графіку, а
отже і додатковий стрес для нас, а нам цього не потрібно!
Якщо у Вас буде
чітко розписаний розпорядок дня, коли все буде впорядковано – Ви позбудетесь
того хаосу, який постійно краде Ваш час та не дає встигати виконувати все
заплановане. Спробуйте, вищенаведену пораду, складіть графік і чітко слідуйте
йому, і пам’ятайте, що це все веде Вас до кращого життя і Вашої перемоги! Для
досягнення будь-якої цілі – необхідна зміна в самій людині! Якщо хочеш мати те
чого не маєш сьогодні – роби те, що не робиш сьогодні!
Повiдомлення
«Планування щоденної роботи»
За дослiдженнями, короткочасна пам’ять розрахована на запам’ятовування 5—7 об’єктiв. А щодня нам iз вами треба виконати безлiч справ. Усе тримати пiд контролем просто неможливо. Тому рекомендується завжди мати при собi записник, у який занотовувати, що i де треба купити, з ким i про що домовитися, кому зателефонувати, на яку годину призначити зустрiч тощо. Отже, йдеться про планування щоденної роботи.
Планування щоденної роботи означає виграш у часі. Л. Зайверт, фахiвець iз самоменеджменту, на основi дослiджень сформулював правило: «Хто регулярно протягом 10 хвилин планує свiй робочий день, той зможе заощадити 2 години, а також правильнiше i краще впоратися з важливими справами». Щоденний план допомагає уникнути безладу i метушнi. Вiн дає змогу виконати великий обсяг роботи, але при цьому значною мiрою рятує вiд втоми. План дисциплiнує, втримує вiд рiзних спокус.
Вправа «Намалюй фігуру»
Обладнання:
2 різних малюнка з геометричними фігурами, білі аркуші паперу, фломастери.
Завдання: вибирається два гравця - утворюється пара. Пара
сідає на стільці спиною один до одного. Гравцю 1 дається малюнок із завданням,
гравцю 2 - чистий аркуш паперу і фломастер. Гравець 1 пояснює розташування
фігур на аркуші, гравець 2 зображує фігури. Потім вправу виконує слідуюча пара.
При цьому першому учасниковi пiдказувати не
можна, другому можна пiдказувати хором.
Фiксується час, який витратив кожен з
учасникiв на виконання завдання. Потім порівнюються вихідний
малюнок і намальований, визначається на скільки вони збігаються.
Рефлексія: як гравці впорались із завданням? Яке було
самопочуття при виконанні1,2 завдань? Що заважало або допомагало досягненню
розуміння і результату? Чи достатньо зрозумілим було пояснення? Чи хорошим був «вчитель», «учень»? Чому? Який результат був найкращим?Чому?
Мудра
порада —
рацiональне використання робочого часу неможливе без узгодження дiй, наявностi
чiтких i конкретних цiлей.
Вправа «Розподiл часу»
Учасники отримують аркуш паперу, на якому намальованi два кола, пiд якими написано: «Звичайний день», «Iдеальний день».
Цi кола треба подiлити у вiдсотках на чотири сектори:
1. Справи, які ви не любите, але зобов’язанi робити.
2. Щоденнi необхiднi ритуали (гiгiєнiчнi процедури, приготування та прийому їжi тощо).
З. Справи, якi ви любите робити.
4. Безглузде гаяння часу.
Обговорення:
— Який сектор найбiльший?
— Чим вiдрзняється наш звичайний день вiд iдеального?
— Що треба зробити, щоб наш звичайний день став майже iдеальним?
Отже, основною причиною дефiциту часу є його безглузде гаяння.
Існує кiлька правил i принципiв установлення прiоритетності
Принцип Паретто (iталiйський економiст) полягає в тому, що не слiд братися спочатку за легшi вправи. Вони вимагають витрати певного часу й зусиль, яких згодом може не вистачити для важливих справ. Необхідно вирiшувати питання, виходячи з їхньої значущостi й важливостi.
Принцип Ейзенхауера (американський генерал). Залежно вiд ступеня термiновостi й важливостi завдання, розрiзняють чотири можливостi їхньоi оцiнки виконання:
1. Термiновi, важливi — за них слiд братися негайно i виконувати самому.
2. Термiновi, менш важливi — можна доручити виконати комусь iз колег.
3. Менш термiновi, важливi — можна вирiшити згодом, але особисто.
4. Менш термiновi, менш важливi — їх виконання можна вiдкласти до того часу, коли вони перейдуть до iншоi категорiї або взагалi втратять свою актуальнiстъ.
Див. матрицю Ейзенхауера
Мудра порада, яку помiстимо у «Бочку ідей, попередньо записавши її за допомогою друкарської машинки, звучить так: навчившись установлювати прiоритети, ми досягнемо кращих результатiв iз мiнiмальними затратами часу та зусиль.
Інодi нашi
проблеми полягають у тому, що ми:
1. Намагаємось одразу виконати надто великий обсяг роботи.
2. Витрачаємо свої сили на певнi, на наш погляд, необхiднi справи.
Передумовами для оптимального використання часу й ефективностi в роботi єє складання вiдповiдного списку прiоритетiв i дотримання його.
Установлення пріоритетів допомагає:
• планомiрно вести справи;
• виконувати термiнову роботу до встановленого часу;
• ураховувати можливостi делегування;
• уникати непотрiбних розбiжностей мiж своїми цiлями;
1. Намагаємось одразу виконати надто великий обсяг роботи.
2. Витрачаємо свої сили на певнi, на наш погляд, необхiднi справи.
Передумовами для оптимального використання часу й ефективностi в роботi єє складання вiдповiдного списку прiоритетiв i дотримання його.
Установлення пріоритетів допомагає:
• планомiрно вести справи;
• виконувати термiнову роботу до встановленого часу;
• ураховувати можливостi делегування;
• уникати непотрiбних розбiжностей мiж своїми цiлями;
• уникати перероблювання вже зробленого.
Вправа « Вітрильник життя»
Учасникам пропонується на аркуші паперу намалювати вісь
координат від 1-10, де кожна з площ буде відповідати за певну сферу життя
людини: здоров'я, відносини, час, справа.
1
2 3
4
1- здоров'я (якщо Ви не
згадуєте про своє здоровя, тобто у Вас нічого не болить, ставте - 10)
2- відносини (якщо у Вашому
оточенні усі раді Вам і Ви також раді усім, ставте -10)
3- справа (якщо у Вас
достатньо грошей, щоб бути там, де Ви хочете, ставте – 10)
4- час ( якщо Ви майстер
тайм-менеджменту ставте -10. Якщо ви маєте напоминайлики -1-4, є ще й
заплановані справи в журналах, блокнотах, записниках -5-6, якщо ви ще й вмієте
ранжувати справи в порядку необхідності, виконувати їх в певній послідовності
-10).Учасникам пропонується зєднати точки на кожній осі координат таким чином,
щоб утворився вітрильник та домалювати знизу човник. В ідеалі сторони
вітрильника мають бути максимально однаковими.
Якщо вам подобається Ваш вітрильник – пливіть і далі на
ньому по своєму життю, нічого не
змінюючи. Якщо ж ні – працюйте над собою. Змінюйте себе та своє відношення до
життя. Все у Ваших руках!
Комментариев нет:
Отправить комментарий