четверг, 14 мая 2020 г.


Як дізнатися, що відчуває і думає дитина
НЕЗАКІНЧЕНІ КАЗКИ

Велику кількість інформації про дитину ми отримуємо, спостерігаючи за нею, її грою, спілкуванням, поведінкою. Однак нерідко за кадром залишається найважливіше – внутрішній світ. Як на дитину впливають події, що відбуваються, які висновки вона з них робить про життя і про себе? Що відчуває, що її турбує? Запитайте безпосередньо - не відповість. Не тому, що приховує щось, просто вонаще не володіє в достатній мірі мовою, щоб міркувати про почуття й переживання, а вже тим більше пояснювати причини своїх імпульсів. І не кожному дорослому таке під силу.

У таких випадках можна використовува тиказку. Казки люблять і розуміють всі діти, адже мислення дітей засноване на оперуванні образами. Саме за допомогою образної мови можна спілкуватися з дитиною на дуже глибокому рівні. До того ж сам факт спілкування мовою дитини, мовою казки, вже терапевтичний. Крім того, вас чекає дивовижний світ спільної творчості, який долає всі перешкоди.
Суть прийому полягає в тому, що ви розповідаєте дитині маленький фрагмент казки. При цьому, описуючи казкову сім'ю, вводите персонажів, відповідних вашій родині: хто такі мама і тато, скільки дітей у сім'ї, якої вони статі. Ви зможете потренувати ваші творчі здібності. Тому що треба не просто розповідати казку, а на ходу її видозмінювати і продовжувати сюжет в напрямку, обраному дитиною. Потім задаєте дитині питання: «Як ти думаєш, що було далі»?
Два важливих моменти. По-перше, дитина не повинна відчувати, що ви щось намагаєтеся у неї вивідати. Потрібно вибрати зручний момент. Можливо, варто дочекатися, щоб вона сама попросила розповісти казку, особливо якщо це прийнято у вашій родині. По-друге, ніяк не коментуйте відповіді малюка. Постарайтеся їх докладно запам'ятати, а потім записати і подумати про значення. І не треба відразу розповідати всі казки: і самі заплутаєтеся, і дитина втомиться.
Звертайте увагу на те, як дитина слухає казку. Якщо вона хвилюється, перериває розповідь і пропонує несподіване закінчення, відповідає квапливо, знизивши голос, червоніє або блідне, якщо вона відмовляється відповідати на питання - все це ознаки гостроти проблеми.

КАЗКА ПРО ГОДИННИК
«Колись давним-давно, в одній далекій країні жив один годинникових справ майстер. Він за своє життя виготовив безліч годинників. Але ті, які йому найбільше подобалися, він залишав собі. І ось в його будинку оселилася ціла сім'я годинників: Маятник, Годинник із зозулею і маленький (маленькі) Будильник (будильники) (перераховуєте членів вашої сім'ї). Маятник був найважливіший, ще б пак, адже по ньому звіряв час сам годинникових справ майстер. Маятник весь час поспішав на роботу, йому треба було рахувати секунди, хвилини, години. Годинник із зозулею теж часто був зайнятий – адже зозулі треба було всі свіжі новини терміново передати іншим зозулям, з іншихбудинків, а такожстежити за будинком. А міжіншим, ніхто не звільнявїї і відроботи - відраховувати час.
А маленькому будильнику іноді було нудно і навіть сумно ... Як ти думаєш, чому маленькому будильник було іноді навіть сумно?
 Одного разу ... »
Яка вийшла казка? Чи не зробив Будильник чогось руйнуючого, що бвідвернути Маятника і Годинник із зозулею від їхніх справ і турбот? Сюжет пішов по іншому руслу? Ну і добре, значить, у малюка особливих проблем із нестачею уваги не має.

КАЗКА «ВАЖКІ ЧАСИ»
«Жили-були в лісі зайчики. Заєць-тато, зайчиха-мама і зайченя-синок (дочка). Ось одного разу каже заєць-тато зайчисі-мамі: «Ти знаєш, настали важкі часи. Я довго думав, як нам вижити. І придумав. Давай-но ми ... » Якти думаєш, що сказав заєць-тато?»
Ця казкова зав'язка дозволяє нам зрозуміти, як себе почуває малюк в сім'ї, а також дізнатися, як він сприймає сімейні проблеми.

КАЗКА «САДІВНИК І КУЩИК»
«В одному саду посадив садівник маленький кущик. Садівник дуже любив свій маленький кущик, регулярно поливав, підсапував. А ще він підрізав час від часу кущик, щоб надати йому красиву форму. А у кущика гілочки весь час відростали в різні боки. «Непорядок», - говорив садівник і знову підрізав кущик. І ось в один прекрасний день ... Як тидумаєш, що сталося в один прекрасний день? »
У цій казці нас цікавить, чи не відчуває дитина тиску, надмірного контролю. У казці це може виразитися в протесті, бунті кущика.

КАЗКА «ВОРОН»
«У деякому царстві, у деякій державі жили-були цар з царицею. І був (була) у них синочок (донька) царевич (царівна). Жили вони поживали, лиха не знали. Та тут, на біду, пролітав над їх королівством чорний ворон. Побачив він царевича (царівну), що в саду грає, схопив, та й забрав у своє царство. Став (а) просити царевич (царівна) ворона: «Відпустити мене, я хороший (хороша)». А ворон і каже: «Гаразд, відпущу я тебе, тільки за однієї умови. Якщо назвеш мені по правді три свої хороших якості. Якщо повірю тобі, відпущу... » Як ти думаєш, які свої хороші якості назвав (назвала) царевич (царівна)?»
За допомогою цієї казки можна дізнатися, яка самооцінка дитини, чи впевнена вона у собі. Чи вважає малюк, що він хороший, красивий, розумний, сильний? Допоможіть дитині, потрібно сказати про себе гарне. Треба ж врятувати царівну (царевича). Після благополучного перерахування рис ворон відносить царівну (царевича) додому.

КАЗКА «ЗАЧАРОВАНИЙ ПРИНЦ (ПРИНЦЕСА)»
«У деякому царстві жив-був (жила-була) принц (принцеса). Але життя у нього було невеселе, бо був він (вона) зачарований (а). Як тидумаєш, за що його зачарували? »
У цій казці йдеться про почуття провини. Чи відчуває себе дитина винуватою за минулі провини? Ви це почуєте в оповіданні малюка. У цьому випадку варто задати собі питання: інцидент не був вичерпаний? Дитина не була покарана і не отримала вибачення?

КАЗКА «ЖУРАВЛІ»
«Жила-була одна журавлина сім'я: тато, мама і пташеня. Пташеня було маленьке, але вже навчилося літати. Воно вже могло самостійно перелетіти на сусідній ставок і дуже пишалося собою. Ось одного разу каже тато: «Прийшов час, ми повинні збиратися в дорогу». «Куди?» - Здивувалося пташеня? «У вирій, - відповів тато, - адже тут вже стає холодно, скоро настане зима, і ми замерзнемо». «Але я боюся. Я не дуже добре навчилося літати для далекого польоту», - заперечило пташеня. «Не бійся, ти вже достатньо підросло, щоб з цим впоратися», - сказала мама. І вони полетіли. Шлях був неблизький, але пташеня дійсно впоралося. А коли вони прилетіли на нове місце ... Як тидумаєш, що там сталося? »
Ця казка допоможе дізнатися, як дитина адаптується до різних нововведень, змін у своєму житті.


Комментариев нет:

Отправить комментарий