НЕЗАКІНЧЕНІ КАЗКИ
Велику кількість інформації про дитину ми отримуємо, спостерігаючи за нею, її
грою, спілкуванням, поведінкою. Однак нерідко за кадром залишається найважливіше – внутрішній світ. Як на дитину впливають події,
що відбуваються, які висновки вона з них робить про життя і про себе? Що відчуває, що її турбує?
Запитайте безпосередньо - не відповість. Не тому, що приховує щось,
просто вонаще
не володіє в достатній мірі мовою, щоб міркувати
про почуття й переживання, а вже тим більше пояснювати
причини своїх імпульсів. І не
кожному дорослому таке під силу.
У таких випадках можна використовува тиказку. Казки люблять і розуміють всі діти,
адже мислення дітей засноване на оперуванні образами. Саме
за допомогою образної мови можна спілкуватися з дитиною на дуже глибокому рівні.
До того ж сам факт спілкування мовою дитини, мовою казки, вже терапевтичний. Крім того, вас чекає дивовижний світ спільної творчості,
який долає всі перешкоди.
Суть
прийому полягає в тому, що ви розповідаєте дитині маленький фрагмент казки. При
цьому, описуючи казкову сім'ю, вводите персонажів, відповідних вашій родині:
хто такі мама і тато, скільки дітей у сім'ї, якої вони статі. Ви
зможете потренувати ваші творчі здібності. Тому що треба не просто
розповідати казку, а на ходу
її видозмінювати і продовжувати сюжет в
напрямку, обраному дитиною.
Потім задаєте дитині питання: «Як ти думаєш, що було далі»?
Два
важливих моменти.
По-перше, дитина не повинна відчувати, що ви щось намагаєтеся
у неї вивідати. Потрібно вибрати зручний
момент. Можливо, варто дочекатися,
щоб вона
сама попросила розповісти казку, особливо якщо це прийнято
у вашій родині. По-друге, ніяк не коментуйте відповіді малюка.
Постарайтеся їх докладно запам'ятати,
а потім записати і подумати про значення. І не
треба відразу розповідати всі казки:
і самі заплутаєтеся, і дитина втомиться.
Звертайте увагу
на те, як дитина слухає казку. Якщо вона хвилюється, перериває розповідь і пропонує несподіване закінчення, відповідає квапливо, знизивши голос, червоніє або блідне,
якщо вона відмовляється відповідати на питання - все це ознаки гостроти проблеми.
КАЗКА
ПРО ГОДИННИК
«Колись давним-давно, в
одній далекій країні
жив один годинникових справ майстер. Він за своє життя виготовив безліч
годинників.
Але ті, які йому найбільше подобалися,
він залишав собі.
І ось в його будинку оселилася ціла сім'я годинників: Маятник, Годинник із зозулею
і маленький (маленькі) Будильник (будильники) (перераховуєте членів вашої сім'ї). Маятник був найважливіший, ще б пак, адже по ньому звіряв час сам годинникових справ
майстер. Маятник весь час поспішав на роботу, йому треба було рахувати секунди,
хвилини, години. Годинник із зозулею теж
часто був зайнятий – адже зозулі треба було всі свіжі новини терміново передати іншим
зозулям, з
іншихбудинків, а такожстежити за будинком. А міжіншим, ніхто не звільнявїї і
відроботи - відраховувати час.
А маленькому будильнику іноді було
нудно і навіть сумно ... Як ти думаєш, чому маленькому будильник було іноді навіть сумно?
Одного разу ... »
Яка
вийшла казка? Чи не
зробив Будильник чогось руйнуючого,
що бвідвернути Маятника і Годинник із зозулею від їхніх
справ і турбот? Сюжет пішов по іншому руслу? Ну і добре, значить, у малюка особливих проблем із нестачею уваги не має.
КАЗКА
«ВАЖКІ ЧАСИ»
«Жили-були в лісі
зайчики. Заєць-тато, зайчиха-мама і зайченя-синок (дочка). Ось одного разу каже заєць-тато зайчисі-мамі:
«Ти знаєш, настали важкі часи. Я довго думав, як нам вижити. І
придумав. Давай-но ми ... » Якти думаєш, що сказав заєць-тато?»
Ця казкова зав'язка дозволяє нам зрозуміти, як себе
почуває малюк в сім'ї, а
також дізнатися, як
він сприймає сімейні проблеми.
КАЗКА
«САДІВНИК І КУЩИК»
«В одному саду посадив
садівник маленький кущик. Садівник дуже
любив свій маленький кущик, регулярно поливав, підсапував. А ще він підрізав
час від часу кущик, щоб надати йому красиву
форму. А у кущика гілочки
весь час відростали в різні боки. «Непорядок», - говорив садівник і знову підрізав кущик.
І ось в один прекрасний день ... Як тидумаєш, що сталося
в один прекрасний день? »
У
цій казці нас
цікавить, чи не відчуває дитина тиску, надмірного контролю. У казці це може виразитися в протесті, бунті кущика.
КАЗКА
«ВОРОН»
«У деякому царстві, у деякій державі жили-були цар з царицею. І був (була) у них
синочок (донька) царевич (царівна). Жили вони поживали, лиха не знали. Та тут,
на біду, пролітав над їх королівством чорний ворон. Побачив він царевича (царівну), що в саду грає, схопив, та й забрав у своє
царство. Став (а) просити царевич (царівна) ворона: «Відпустити мене, я хороший
(хороша)». А ворон і каже: «Гаразд, відпущу я тебе, тільки за однієї умови. Якщо назвеш мені
по правді три свої хороших якості. Якщо повірю тобі, відпущу... » Як ти думаєш, які свої хороші якості назвав (назвала) царевич
(царівна)?»
За
допомогою цієї казки можна дізнатися, яка самооцінка дитини, чи впевнена вона у собі. Чи вважає малюк, що він хороший, красивий, розумний,
сильний? Допоможіть дитині, потрібно сказати про себе гарне. Треба ж
врятувати царівну
(царевича). Після благополучного перерахування рис ворон відносить царівну (царевича) додому.
КАЗКА
«ЗАЧАРОВАНИЙ ПРИНЦ (ПРИНЦЕСА)»
«У деякому царстві жив-був (жила-була) принц (принцеса).
Але життя у нього було невеселе, бо був він
(вона) зачарований (а). Як тидумаєш, за що його зачарували? »
У
цій казці йдеться про почуття провини. Чи відчуває себе дитина винуватою за минулі провини? Ви це почуєте в оповіданні малюка. У цьому випадку варто задати собі питання:
інцидент не був вичерпаний?
Дитина не була покарана і не отримала вибачення?
КАЗКА
«ЖУРАВЛІ»
«Жила-була одна
журавлина сім'я: тато,
мама і пташеня. Пташеня було маленьке, але вже навчилося літати.
Воно вже могло самостійно перелетіти на сусідній ставок і дуже пишалося собою. Ось одного разу каже тато: «Прийшов час, ми повинні збиратися в дорогу». «Куди?» - Здивувалося пташеня?
«У вирій, - відповів тато,
- адже тут вже стає холодно,
скоро настане зима, і ми замерзнемо». «Але
я боюся. Я не дуже добре навчилося
літати
для далекого польоту», - заперечило пташеня.
«Не бійся, ти вже достатньо підросло, щоб з цим впоратися», - сказала мама. І вони
полетіли. Шлях був неблизький,
але пташеня дійсно впоралося. А коли вони прилетіли на нове місце ... Як тидумаєш, що там сталося? »
Ця казка допоможе дізнатися, як дитина адаптується до різних нововведень, змін у своєму житті.
Комментариев нет:
Отправить комментарий